Busbar: nieuw in onze dienstverlening

We breiden onze dienstverlening uit met busbar, ook wel gekend als busduct of railkokers. Zo nemen we de hele verbinding tussen elektrisch bord en transformator voor onze rekening. Zo krijgt u één partner die alles voor u regelt: dat is sneller, efficiënter én betekent minder grijze zones.

Busbar realisatie

De busbar of busduct of railkoker, is het koperen verbindingsstuk tussen de elektrische borden en de transformator. Of de verbinding tussen de borden zelf.

Vroeger installeerden wij het bord en ook de busductkop, waarmee de verbinding naar de busduct wordt gemaakt. Daar stopte het dan voor ons. Dat hield in dat we vanaf dat moment nog maar weinig invloed hadden op de rest van het aansluitingsproces. Als er dan iets anders dan gepland liep, dan was het voor de klant moeilijk om te achterhalen welke partij nu aan zet was.

Onestopshop

Net die onvoorziene omstandigheden duiken vaak op in bouw- en verbouwtrajecten. Het ontwerp en de plannen worden tijdens de werken vaak nog aangepast. Voor de implementatie van een elektrische installatie met een busbar is dat een bijkomende uitdaging. Omdat het bij koper steeds over millimeterwerk gaat. Elke kleine wijziging op de werf betekent opnieuw inmeten en berekenen én bepaalde koperen verbindingsstukken opnieuw maken. Dat vertraagt het bouwproces met minstens vier weken.

Door deze manier van werken, hebben we nu een oplossing voor die onvoorziene omstandigheden. Bij wijzigingen passen we met ons professioneel materiaal de koperen verbindingen ter plaatse aan, zodat we relatief makkelijk en vooral snel verder kunnen werken.

Zo vermijden we vertragingen. Zonder dat er aan kwaliteit wordt ingeboet. Onze klant krijgt zo één partij die alles regelt. Geen grijze zones meer.

Hoe gaan we te werk?

Eerst meten we de volledige constructie ter plaatse op. Vervolgens bereiden we alles technisch voor, waarna onze ontwerpers aan de slag gaan. Op basis van hun 3D-ontwerpen worden alle onderdelen op maat gemaakt.

Het resultaat is een soort bouwpakket. Dat pakket assembleren we dan on site. Als laatste stap voeren we de laatste eventuele aanpassingen door om alles tot op de millimeter te doen kloppen.

Waarom busbar?

Busbar is een alternatief voor klassieke bekabeling. Maar voor lange afstanden, hogere vermogens en agressieve omgevingen, waar de kabels onderhevig zijn aan hogere slijtage, is een verbinding met koperen staven beter. Vanaf een vermogen van 1.600A is busbar zelfs wat we standaard aanbieden. Zo’n verbinding geniet onze voorkeur bij de meeste van onze projecten. Dergelijke constructies zijn steeds type getest en garanderen een constante geleiding.