Prefab middenspanningscabine met stuurborden

Onze elektrische borden, een prefab middenspanningscabine van Fluentis, en een drive voor motoraansturing van Danfoss vormen samen de oplossing om mee de broeikasgassen bij Lanxess te reduceren. Het chemieconcern in het Antwerpse havengebied investeert in een installatie voor het ontbinden van distikstofmonoxide. Tekst en uitleg door account manager Nick Carmans (P&V Panels) en projectleider Claus Vertessen (Fluentis)

“Onze elektrische borden zijn samen met de drive van Danfoss verantwoordelijk voor de aansturing van een ventilator”, vertelt Nick Carmans, accountmanager bij P&V Panels. “Vanwege de omvang van de installatie was het niet mogelijk om ze binnen te integreren. Aan ons de vraag om een oplossing te engineeren die Lanxess buiten kon plaatsen. Een betonnen prefab middenspanningscabine bleek al snel de beste optie, dus schakelden we Fluentis in.”

Stuurborden middenspanningscabine

Prefab middenspanningscabine op maat

Claus Vertessen, projectleider bij Fluentis: “P&V Panels heeft de expertise in het bouwen van laagspanningsborden, wij bieden dan weer totaaloplossingen aan voor middenspanningsinstallaties en betonnen prefabgebouwen. Voor dit project ontworpen we een betonnen prefab middenspanningscabine op maat. Daar hebben we dan de MS- en LS-installatie van P&V Panels ingebouwd.”

Nick: “Het kloppende hart van die installatie is de drive van Danfoss, die samen met onze 400A-stuurborden de motor van de ventilator aansturen. De grote uitdaging was vooral om alles te kunnen integreren op de beperkte plaats die we hadden. Wij hebben als bordenbouwer samen met Fluentis de coördinatie op ons genomen om alles op elkaar af te stemmen.”

Klimaatneutraal

De stuurcabine is een onderdeel van een nieuwe installatie voor het ontbinden van distikstofmonoxide – beter bekend als lachgas. Deze installatie vermindert de CO2-uitstoot van Lanxess met 150.000 ton. Het chemieconcern sprak eind 2019 de ambitie uit om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn.